torsdag 6 december 2012

puss på dig st. nico

Idag är det den sjätte december, och i Tyskland är det lika med St. Nicolaus dag.
Det är en väldigt fin tradition tycker jag; de tyska barnen sitter på kvällen den femte och putsar sina favoritskor så att de är rena och fina. Därefter smyger de sig ut och stället skorna utanför ytterdörren. Ibland lägger de en liten lapp eller liknande till den mystiska St. Nicolaus, och nästa morgon smyger de ivriga små barnen åter ut och i de putsade skorna har St. Nicolaus lämnat en liten gåva. Godis, små presenter, sånt där.

Vi bodde ett år i Tyskland när jag var fyra till fem år, och tog liksom med oss den där traditionen hem. Och jag hade glömt det fast St. Nicolaus var ändå här och lämnade grejer till mig och lillebror. HELT OKEJ ATT KOMMA HEM EFTER SKOLAN OCH SE DETTA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

skriv nåt fint så blir jag sockerdrickeglad